Google's nye AI søk øker inntjeningen hos Milrab

Tema

Google Vertex AI Search for Commerce

Kategori

Prosjekter

Kunde

Milrab

Å finne riktig utstyr på nett burde være enkelt – men ofte er det ikke det. Derfor har Milrab tatt i bruk Google Vertex AI Search for Commerce.

Resultatet? En mye smartere søkeopplevelse som beviselig gir høyere inntjening.

Hva betyr det i praksis?

Tradisjonelle søk henger ofte igjen i gamle mønstre. Kanskje du har prøvd å søke etter noe som:

  • “grønn skalljakke for herre”

  • “skibriller for flatt lys”

  • “klatresko for brede føtter”

  • “svart sekk som passer til pc og trening”

Før: Slike søk kunne gi få eller irrelevante treff – fordi søkemotoren lette etter eksakte ord i stedet for å forstå hva du egentlig var ute etter.

Nå: Med Vertex AI tolker søket både intensjonen din og produktkonteksten. Søkemotoren bruker bl.a. bildegjenkjenning for å matche produktene med Google sin Knowledge Graph (det er ikke mange som vet mer om produktene dine enn Google!). Slik forstår søkemotoren mer om produktene, hva de er laget av, hva de brukes til og hvordan de ser ut. Der andre søkemotorer trenger strukturte attributter og mye data for å trene maskinlæringsmodellen, har Vertex en dyp forståelse fra start.

Målbare resultater:

~9 % økning i revenue per visitor (RPV)
Over 10x inntjening i forhold til kostnader for Vertex (ROI)
✅ Kundene finner raskere det de ser etter
✅ Færre “ingen treff”-opplevelser, mer fornøyde kunder

Smidig og effektiv integrasjon

Takket være et fleksibelt Shopify Plus-oppsett ble integrasjonen gjort raskt og smertefritt, helt uten tunge og langvarige utviklingsløp.

Først i sin kategori i Norge

Milrab er nå først i sin vertikal i Norge til å ta i bruk Google Vertex AI Search for Commerce – og det er vi stolte av å ha vært med på. Dette handler ikke bare om søk – det handler om å løfte hele kundeopplevelsen.

Internasjonal oppmerksomhet

Implementasjonen av Vertex AI Search for Commerce høstet oppmerksomhet når selveste Yeye Zhang, Product Manager for Cloud AI hos Google, presenterte Milrab sin implementasjon av Vertex på National Retail Forum i New York, Januar 2025.


Yeye Zhang demonstrerer Milrab sin implementasjon av Google Vertex AI Search for Commerce

Er Vertex riktig for din nettbutikk?

Det kommer an på! Vertex har nemlig fire nivåer av optimalisering:

  1. Relevans

  2. Relevans og produktpopularitet

  3. Optimalisert for omsetning

  4. Personalisert, optimalisert for omsetning

Nivå 4 gir maksimalt utbytte av investeringen. Men for å komme dit, trenger Vertex å trene modellen på adferdsdata fra din nettbutikk. Derfor bør nettbutikken din være av en viss størrelse for å maksimere ROI.

Vil du vite mer? Send en mail, så tar vi det derfra!